Prvá etapa rekonštrukcií bude prebiehať na Triede KVP, na Jaltskej, Pražskej, Lomonosovovej a Čermeľskej ulici. Opravené cesty a chodníky z tejto etapy bude spoločnosť EUROVIA SK odovzdávať motoristom a chodcom v meste v priebehu tohto leta.
Opravíme 50 ciest v meste
Po jej skončení sa začne s pokračovaním tohto projektu v predpokladanej hodnote 2,5 milióna eur. V pláne sú súvislé opravy ciest a chodníkov na Hronskej, Turgenevovej, Magnezitárskej a ďalších uliciach. V rámci Plánu opráv ciest, parkovísk, mostov chodníkov a cyklochodníkov by mal nový asfalt pribudnúť na vyše 30 000 metroch štvorcových. Celkovo by sa malo tento rok opraviť 50 komunikácií v meste za takmer 7,5 milióna eur.
Nové chodníky vo všetkých mestských častiach
V tomto roku zrealizujeme stavebné úpravy a rekonštrukcie komunikácií a chodníkov vo všetkých mestských častiach na celkovej ploche takmer 37 tisíc metrov štvorcových, najviac na Obrancov mieru, Masarykovej, Ul. Slobody, Jantárovej, Zborovskej, Varšavskej, Belehradskej, Čínskej či Považskej za milión eur. Pôjde aj o súvislú výmenu asfaltovej plochy, vrátane obrubníkov a výškovej úpravy zvodov v Starom meste, na Severe, Západe, Juhu, na Sídlisku Nad Jazerom, na Furči, na Sídlisku Ťahanovce a Vyšnom Opátskom za 1 500 000 eur.
Splácame dlh cyklistom
Musíme cyklistom splatiť dlh, ktorý tu zanechali naši predchodcovia. Nepostavili ani kilometer cyklotrasy a o údržbu existujúcich sa vôbec nestarali. Nám sa za posledné tri roky podarilo postaviť z vlastných zdrojov aj z eurofondov a štátnych dotácií viac ako 14 kilometrov cyklotrás, v pláne do roku 2024 máme ďalších 15 kilometrov. V roku 2022 postavíme a zrekonštruujeme cyklochodníky v meste za 2 914 205 eur a popri Slaneckej vybudujeme cyklistickú komunikáciu za 270 000 eur.
Za viac ako 150 tisíc sme postavili stojany a prístrešky na parkovanie bicyklov po celom meste aj sčítače dopravy za takmer 100 tisíc eur, ktoré nám poskytnú informácie o hustote premávky. Vieme ich následne využiť ako dáta pri rozvoji dopravy v meste.
2021/archív
Zoznam ulíc a ciest, na ktorých sme vymenili povrch, nie je krátky. Súvislú opravu sme uskutočnili na takmer 100 chodníkoch, napríklad na Ružínskej a Slobody, Továrenskej, Jána Pavla II, Potočnej či Urbánkovej, Americkej triede, Táborskej, Južnej triede, Irkutskej aj Charkovskej ulici. Pravidlom sa stáva, že súvislé opravy komunikácií realizujeme komplexne s chodníkom aj verejným osvetlením, ak to podmienky dovoľujú. Cesty a chodníky sa už totiž počas môjho primátorovania neopravujú len pred honosnými vilami oligarchov, či v uliciach, kde náhodou bývajú ich rodičia.
Pribudne spojnica medzi Lorinčíkom a Perešom, opravili sme mosty cez Hornád a Mlynský náhon či na Triede L. Svobodu, aj cestu zo ZOO za takmer štvrť milióna eur, veď táto najnavštevovanejšia atrakcia v Košiciach si to nepochybne zaslúžila.
Rozsiahla sieť ciest a chodníkov či systém verejného osvetlenia si vyžadujú aj moderné, inteligentné riešenia takmer vo všetkých mestských častiach. Jedným z nich sú nové bezpečné priechody pre chodcov. Vybudovali sme ich spolu 16 a ďalšie chystáme. Pri vstupe chodca na komunikáciu blikaním upozorňujú vodičov. Ide o jedno z najúčinnejších bezpečnostných opatrení na ochranu peších.
Do zimnej údržby chodníkov sme zapojili aj vás, Košičanov. Unikátnym spôsobom sme sa podelili o práce pri odpratávaní snehu. Na jednej strane možnosť zárobku pre jednotlivca, na druhej strane šetrenie mestskej kasy. A navyše – žiadna firma by nám v jednom momente nezabezpečila odpratávanie snehu na viac ako 700 úsekoch v meste, my to teraz dokážeme spolu s vami jedinou smskou.
Kompletne sme zmenili systém správy a obnovy ciest, chodníkov a medziblokových komunikácií. Zrušili sme neefektívne zmluvy s externými dodávateľmi a začíname robiť niektoré práce vo vlastnej réžii. Lacnejšie, rýchlejšie a podstatne ekonomickejšie. Vytvorili sme nový samostatný referát Správy komunikácií a verejného osvetlenia MMK, na ktorom sme hneď zamestnali prvých ľudí. Na jar budúceho roka už budeme maľovať nové čiary – vodorovné dopravné značenie, za rovnaké peniaze však sami urobíme o tretinu viac ako predtým externé firmy. Takto sa postupne pripravujeme na vznik samostatnej organizácie na správu komunikácií.
Nastavili sme systém pravidelnej zimnej a letnej údržby ciest a rigolov, na čo sme zamestnali približne stovku ľudí najmä z Luníka 9. Spustili sme nový systém údržby kanalizačných vpustí. Po ich pasportizácii dokážeme zistiť poruchu a rýchlo zasiahnuť.
ZMENA ÚDRŽBY VEREJNÉHO OSVETLENIA
V meste máme až 17 000 stĺpov verejných svetiel a na kontrolu ich svietenia chceme využiť moderné technológie. Plánujeme každý stĺp označiť identifikačným QR kódom, po jeho načítaní nám aplikácia automaticky odošle informáciu o nefunkčnosti osvetlenia. Tento spôsob identifikácie využijeme aj na nahlasovanie výtlkov na cestách, opráv komunikácií či iných havarijných stavov. Prvú etapu modernizácie verejného osvetlenia začneme realizovať z prostriedkov projektu Smart City Košice už na budúci rok v hodnote takmer 1 000 000 eur.